MMU ve Uçak Alımı

Fiilen kurtulmuş olduğumuz F-35 belasından geçen günlerde resmen de kurtulduk.

Bugüne kadar yapılan açıklamalarda F-35 yerine farklı bir uçak alımı yapılmasına dair bir işaret yok.

MMU projesi elden geldiğince hızlandırılıp ve MMU envantere girene kadar mevcut uçaklarla idare edilecek.

F-16 Yapısal İyileştirme Projesi ile uçakların yapısal ömrü 8 bin saatten 12 bin saate çıkarılıyor.

Son yıllarda kullanımı artan İHA ve SİHA’lar da terör operasyonlarında uçaklarımızın yükünün bir kısmını alıyorlar.

Savaş çıkmadığı veya karşımızda ciddi bir hava gücü olmadığı sürece bu yaklaşım doğru.

Peki ya bir savaş çıkarsa veya havada bir ya da daha fazla ülke ile karşı karşıya gelirsek?

Yine her yazıda çaldığım bozuk plağı takayım;

Türkiye Batı’dan kopuyor.

Türkiye’ye tehdit Batı’dan geliyor.

ABD ve müttfiklerinden geliyor.

Dengeleyici bir ittifak kuramazsak veya beklenmedik bir gelişme olmazsa çatışmaya gidiyoruz.

Plak bitti devam edelim;

Milli savunma sanayii hamlemiz tehdidin algılandığını ve buna karşı hazırlık yapıldığını gösteriyor.

Kıbrıs Barış Harekatı sonrasında gelen ambargo ile uyanmıştık.

Engel çoktu.

NATO üyeliği ve NATO kafalar açık açık kösteklediler.

FETÖ gizli gizli köstekledi.

Teknoloji geliştirmek zaten kısa süre almaz.

“Müttefikler” teknoloji transferi yapmıyorlardı.

Her şeye rağmen 2000 sonrası çok önemli aşama kaydettik.

MİLGEM, ATAK, ALTAY, Hisar, Atmaca, İHA ve SİHA teknolojilerine sahibiz.

Ama bunları üretmek için hala Batı’ya bağımlı olduğumuz parçalar da var.

Bazılarının yerli alternatifini ürettik, bazıları da geliştirme aşamasında.

ALTAY tankını Almanya motor satmadığı için üretemediğimizi hatırlatalım.

Neden böyle yaptık? Çünkü NATO üyesiyiz.

Hatırlarsanız tam bağımsız Türkiye ile Atlantik arasında bir bilek güreşi yaşanıyor demiştim.

Bu projelerde kararları elbette tek bir kişi vermiyor.

Bir çok siyasinin, bürokratın ve uzmanın aldığı kararlar bunlar.

Yani bir ortak akıl oluşması gerekiyor.

Fakat ortak aklın kafası karışık.

Çünkü ortak aklı oluşturan insanlar karışık.

Bir kısmı Batı’dan çöp bile alınmaması gerektiğinin farkında.

Bir kısmı da geleceğimizi Batı ile birlikte görüyor.

Bilek güreşi yaşamın her alanında her yerde.

MMU’ya dönecek olursak;

Tek bir soru sorayım.

Yarın ABD motor satmazsa ne olacak?

Soru çok naif oldu değil mi?

Bize tehdit oluşturan ve CAATSA yaptırımları ile hasım ülke statüsüne koyan ABD’den motor alıp MMU üretebilecek miyiz?

Bu daha şık bir soru oldu.

Peki İngiltere ile nereye kadar gidebiliriz?

İngiltereye güvenebilir miyiz?

Gülmeyin gülmeyin cevabını bilerek soruyorum.

Görünen köy klavuz istemez.

Gidişatı görmezden geldikçe sıkıntı yaşarız.

2000, 2005, 2010 yıllarında bir siyasinin, bürokratın ya da uzmanın motor veya başka bir parçayı Batı ülkelerinden değil başka bir ülkeden alalım demesi çok zordu.

Standartlar, müttefiklik ve baskılar gibi cevaplar gelirdi.

Yıl 2021. Bugün o kadar zor olmamalı

Silah alımı, beğendiğiniz bir otomobili almaya benzemez.

Silah alımı da silah satışı da bir ülkenin dost ve düşman tanımlamalarına göre yapılır.

Düşmana silah satılmaz.

ABD F-35 alamazsın dedi kesip attı. Diğer ülkelerden yıllardır ambargo üstüne ambargo geliyor.

Düşmandan silah alınmaz.

Türkiye Rusya’dan S-400 aldı.

Elbette MSB, SSB ve askeri yetkililerin erişebildikleri bilgiler bizde yok ama yaklaşan çatışmanın ve MMU’nun envantere girmesinin zamanlamasını düşününce ve buna motor ve İngiliz faktörünü de ekleyince bir alternatif düşünmemiz gerekiyor.

Ben de bütün kaynaklarımızın MMU’ya harcanması gerektiğini düşünüyorum fakat hem önümüzdeki zaman daralıyor hem de bazı tercihlerimiz yanlış.

En pratik ve kısa vadeli çözüm doğrudan uçak alımı.

Fakat bunun da bir maliyeti var.

Artık Batı’dan çöp bile alamayacağımıza göre geriye Rusya veya Çin kalıyor.

Daha uzun süreli bir başka çözüm bu ülkelerle Türkiye’de ortak uçak üretimi.

Uçak alımı ya da ortak üretim yapılır ya da yapılmaz onu bilemem ama MMU konusunda alternatif üretmemizin şart olduğunu düşünüyorum.

ABD motoruyla veya İngilizlerle şansını denemek isteyen varsa denesin ama farklı bir ülke ve motor ile alternatif bir MMU modeli üzerinde çalışmalıyız.

YORUM EKLE

banner205

banner204